Cookieloze toekomst: de klant blijven bereiken en raken

Hoe bedrijven zich moeten voorbereiden op een toekomst waar cookies verdwijnen en privacy centraal staat

25 maart 2024

In de huidige digitale tijdperk navigeren bedrijven zich door een complex marketinglandschap. Gedreven door de noodzaak de klant te blijven bereiken én begrijpen versus de strengere privacy regels en wetgeving om dit in de bestaande context mogelijk te blijven maken. Tijdens een recente podcast of beter gezegd vodcast voor MKB inside bij New Business Radio gingen we dieper in op deze vraagstukken, onze aanpak bij Sellvation Marketing en onze technologische oplossing Qiri.
AiCookiesDataTechnologie

Leestijd: 2 minuten

Data in een tijd van privacy

Data is de nieuwe goud, wordt vaak gezegd en zoals investeren in goud een goede belegging is, geldt dat ook voor data. De waarde van data groeit naarmate we deze meer verfijnen en toepasbaar maken. Volgens een rapport van McKinsey kan data-gedreven marketing de kosten met 15-20% verlagen en tegelijkertijd de omzetverhoging met meer dan 10% in sommige branches. In dit licht is het geen verrassing dat data aan de basis aan de basis van iedere succesvolle marketingstrategie moet staan.

Einde van 3rd party cookies en opkomst toestemming-gebaseerde marketing

Tegelijkertijd krijgen we te maken met een toekomst waar externe cookies, zo genaamde 3rd party cookies, verdwijnen. Tracking & profilingstechnieken worden aan banden gelegd en browser-side ad targeting wordt niet langer toegestaan. Hiermee komen bedrijven voor een enorme uitdaging te staan. Zonder hernieuwde aanpak zullen bedrijven minder inzicht krijgen in klantgedrag wat uiteindelijk doorwerkt in de effectiviteit van de marketing. Denk hierbij aan lagere betrokkenheid, oplopende advertentiekosten en minder conversies.

Door de focus te leggen op toestemming-gebaseerde marketing op basis van transparantie en vertrouwen kunnen bedrijven duurzame relaties met hun klanten opbouwen. Dit is geen eenvoudige opgave maar wanneer tijdig gestart biedt het juist kansen en mogelijk zelf een strategisch voordeel binnen de markt.

AI technologie als gamechanger

AI is niet langer science fiction; het is hier en nu, en verandert de spelregels. IDC voorspelde vorig jaar al dat de wereldwijde uitgaven aan AI-systemen in dat jaar tijd al richting de 100 miljard liep. Het digitale landschap verandert in een razendsnel tempo. Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven is het effectief benutten van klantgegevens. De hoeveelheid data die bedrijven tot hun beschikking hebben, is overweldigend, maar hoe zet je deze data om in waardevolle inzichten en acties. AI biedt hierbij uitkomst. Dankzij machine learning zijn bedrijven in staat om vanuit de vele data te komen tot inzichten en voorspellingen.

Klantervaring blijft startpunt

Hoe blijf je relevant in een wereld waar de aandacht van de consument kortstondig is en de privacyregels strenger worden? De sleutel tot succes ligt niet alleen in het adopteren van nieuwe technologieën, maar ook in het ontwikkelen van een strategie die meegroeit met de veranderende markt. Het gaat erom dat je als bedrijf flexibel blijft, inspeelt op de behoeften van je klanten en op authentieke wijze communiceert. De klantervaring moet altijd het uitgangspunt zijn en blijven.

Zoals Steve Jobs het mooi verwoorden:

"You have got to start with the customer experience and work back toward the technology not the other way around"

Digitale transformatie

De toekomst vereist een proactieve houding ten aanzien van zowel technologie als strategie. Bij Sellvation ondersteunen we FMCG retail en e-commerce bedrijven in deze reis, met tools en inzichten die hen helpen te navigeren in de complexiteit van digitale marketing. Door pragmatisch de uitdagingen van vandaag om te zetten naar succesvolle toepassingen van morgen. Zo kijken wij naar transformatie. Toepasbaar, overzichtelijk en begrijpelijk.

Kom meer te weten over Qiri