25 maart 2024
Leestijd: 2 minuten
Data is de nieuwe goud, wordt vaak gezegd en zoals investeren in goud een goede belegging is, geldt dat ook voor data. De waarde van data groeit naarmate we deze meer verfijnen en toepasbaar maken. Volgens een rapport van McKinsey kan data-gedreven marketing de kosten met 15-20% verlagen en tegelijkertijd de omzetverhoging met meer dan 10% in sommige branches. In dit licht is het geen verrassing dat data aan de basis aan de basis van iedere succesvolle marketingstrategie moet staan.
Tegelijkertijd krijgen we te maken met een toekomst waar externe cookies, zo genaamde 3rd party cookies, verdwijnen. Tracking & profilingstechnieken worden aan banden gelegd en browser-side ad targeting wordt niet langer toegestaan. Hiermee komen bedrijven voor een enorme uitdaging te staan. Zonder hernieuwde aanpak zullen bedrijven minder inzicht krijgen in klantgedrag wat uiteindelijk doorwerkt in de effectiviteit van de marketing. Denk hierbij aan lagere betrokkenheid, oplopende advertentiekosten en minder conversies.
Door de focus te leggen op toestemming-gebaseerde marketing op basis van transparantie en vertrouwen kunnen bedrijven duurzame relaties met hun klanten opbouwen. Dit is geen eenvoudige opgave maar wanneer tijdig gestart biedt het juist kansen en mogelijk zelf een strategisch voordeel binnen de markt.
AI is niet langer science fiction; het is hier en nu, en verandert de spelregels. IDC voorspelde vorig jaar al dat de wereldwijde uitgaven aan AI-systemen in dat jaar tijd al richting de 100 miljard liep. Het digitale landschap verandert in een razendsnel tempo. Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven is het effectief benutten van klantgegevens. De hoeveelheid data die bedrijven tot hun beschikking hebben, is overweldigend, maar hoe zet je deze data om in waardevolle inzichten en acties. AI biedt hierbij uitkomst. Dankzij machine learning zijn bedrijven in staat om vanuit de vele data te komen tot inzichten en voorspellingen.
Hoe blijf je relevant in een wereld waar de aandacht van de consument kortstondig is en de privacyregels strenger worden? De sleutel tot succes ligt niet alleen in het adopteren van nieuwe technologieën, maar ook in het ontwikkelen van een strategie die meegroeit met de veranderende markt. Het gaat erom dat je als bedrijf flexibel blijft, inspeelt op de behoeften van je klanten en op authentieke wijze communiceert. De klantervaring moet altijd het uitgangspunt zijn en blijven.
Zoals Steve Jobs het mooi verwoorden:
De toekomst vereist een proactieve houding ten aanzien van zowel technologie als strategie. Bij Sellvation ondersteunen we FMCG retail en e-commerce bedrijven in deze reis, met tools en inzichten die hen helpen te navigeren in de complexiteit van digitale marketing. Door pragmatisch de uitdagingen van vandaag om te zetten naar succesvolle toepassingen van morgen. Zo kijken wij naar transformatie. Toepasbaar, overzichtelijk en begrijpelijk.
Kom meer te weten over Qiri