8 december 2023
Leestijd: 4 minuten
De barkeeper van jouw stamcafé, die je favoriete drankje al op de bar zet nog voordat je goed en wel op je kruk zit. Jouw vaste kapper, die direct begint met knippen, kleuren of scheren. De bloemist die je lievelingsbloemen onthoudt en je uit zichzelf de juiste voeding meegeeft. De personal trainer die een programma samenstelt, volledig afgestemd op jouw trainingsdoelen en fysieke vooruitgang.
Elkaar kennen en begrijpen op persoonlijk niveau biedt een stukje zekerheid en voorspelbaarheid. Dagelijks gemak op basis van eigen voorkeuren, dat is wat een klant ook online verwacht. Aan retailers om die voorkeuren te kennen – en beter nog: te voorspellen. Welkom in 2024. Welkom in de wereld van hyperpersonalisatie.
Personalisatie is niets nieuws. Het bieden van ervaringen en communicatie op maat, het voldoen aan individuele verwachtingen: elk bedrijf dat met mensen werkt wil klanten zo goed mogelijk bedienen. Het bouwen en onderhouden van een goede relatie met klanten, het voldoen aan – en veel beter nog overtreffen van – verwachtingen. Slimme ondernemers weten dat een persoonlijke benadering de sleutel tot het activeren en behouden van klanten én het verhogen van het gemiddelde bestedingsbedrag is.
Kortingsacties, speciaal voor vaste klanten. Gepersonaliseerde e-mails, ‘early access’ tot de nieuwe collectie. Personalisatie is van alle moderne (omnichannel) tijden. Tegenwoordig doen we daar een paar schepjes bovenop. Shoppen wordt namelijk niet alleen persoonlijker, winkelgedrag is ook voorspelbaar. Het bereiken van de juiste persoon, met de juiste communicatie, via het juiste kanaal, op het juiste moment. De perfecte klantreis bestaat – en met hyperpersonalisatie kan elke retailer deze reis nu plannen.
Hyperpersonalisatie maakt gebruik van technologieën zoals AI en (voorspellende) algoritmen om te anticiperen op de behoeften van klanten – nog voor het ontstaan van deze behoefte. ‘Het gaat niet om het aanbieden van wat de klant wil… Het is ons werk om uit te vinden wat klanten willen, vóórdat ze dit zelf weten’, zei Steve Jobs al eens.
Klantgegevens – de acties en het gedrag van klanten op een website, in-store, in een app of een ander digitaal platform – vormen de basis van hyperpersonalisatie. Het slim, snel en geavanceerd analyseren van deze real-time gegevens met behulp van zelflerende systemen en algoritmes ontdekt patronen, trends en legt verbanden tussen acties en (historische) informatie. Data die als duurzame brandstof dient voor hyperpersonalisatie-marketing.
Hyperpersonalisatie tilt retail-marketing naar een nieuw, hoger niveau. Door het benutten van klantdata en klantgegevens kunnen retailers advertenties, in-app-messaging en persoonlijke aanbiedingen en aanbevelingen nóg specifieker afstemmen op klantgedrag en klantvoorkeuren. Zo bouwen winkels online aan sterkere, diepere relaties met vaste klanten en nieuwe bezoekers. En dat betaalt zich uit. Van onmisbare ingrediënten en accessoires tot bergen aan inspiratie en aantrekkelijke acties: met data en custom-made communicatie haal je meer waarde uit bestaande klanten.
Hyperpersonalisatie verbetert klantervaringen, versterkt klantrelaties en vergroot loyaliteit op talloze vlakken. De belangrijkste voordelen van hyperpersonalisatie in retail op een rij:
Het boosten van sales en loyaliteit gaat met hyperpersonalisatie hand in hand. Door het op de juiste manier verzamelen en analyseren van bestaande data, schrijven retailers persoonlijke succesverhalen. Begrijp niet alleen wát klanten kopen, maar wáárom zij dit product kopen. Verander ‘kille’ data in een emotie door het voorspellen van klantbehoefte, puur op basis van de eigen acties, interesses en aankopen. Maak kennis met de mens achter de data en bouw aan betekenisvolle communicatie.
Hyperpersonalisatie is geen strategie, maar een belofte. Steeds meer bedrijven blijken over ‘voorspellende gaven’ te beschikken en kunnen zélf de boodschappenlijstjes van klanten vullen. Dát is nog eens klantenservice. Wat je nodig hebt om uit te blinken in het informeren en activeren van klanten? De data heb je zelf in huis. De juiste technologie helpt bij het ontdekken, verwerken en benutten van de verborgen potentie van data.
Zet jij de klant écht centraal? Begin dan met het steeds waardevoller maken van elk contactmoment. Machine learning en AI-gedreven analyses creëren ultra-gedetailleerde klantprofielen en genereren automatisch op maat gemaakte aanbevelingen voor klanten, op élk moment van de retail-reis. Een reis die ‘behind the scenes’ tot in detail wordt uitgetekend op basis van de historische gegevens van klanten. Een voorspellende gave, voor geweldige persoonlijke winkelervaringen.
Haal meer omzet uit bestaande data met Qiri, dé personalisatie-tool voor de retail. Ontdek hoe wij je helpen bij het maximaal benutten van de waarde van jouw database.
Maak kennis met QiRi